Během minulého roku jsme probrali nejen základní charakteristiky a účinky jednotlivých barev, ale i barevné trendy a pozornost jsme věnovali především barevným schématům používaným při tvorbě interiéru. Poznali jsme kombinace přirozené, kdy vycházíme z přírodních inspirací, nebo barevnost interiéru tvoříme na základě uměleckého díla. V předešlých dvou dílech jsme se věnovali schématům vytvořeným na základě barevné teorie vycházející z uměleckého barevného kruhu Johannese Itena.
Pro osvěžení paměti uvádíme stručný přehled probraných schémat:
- analogické – barvy ležící v barevném kruhu vedle sebe,
- komplementární – barvy ležící v barevném kruhu naproti sobě,
- monochromatické (schéma s minimálním kontrastem, kombinujeme jen jednu barvu s jejími pastely nebo odstíny),
- achromatické (kombinujeme achromatické barvy: bílá, černá, šedá),
- achromatické s klíčovou barvou,
- neutrální (kombinujeme neutrály: hnědou a její pastely a odstíny
- triadické (kombinujeme tři barvy rovnoměrně rozložené v kruhu v trojúhelníku).
Splitkomplementární schéma
Kombinujeme jednu barvu s analogickými barvami její komplementární barvy. Je vlastně „dcerou“ komplementárního schématu, avšak jedná se o kombinování až tří barev do trochu subtilnějšího a neprvoplánového kontrastu, kde je jedna barva z komplementárního páru rozložena na její analogické sousedky. Vzniká neotřelý, ale barevně přirozený interiér, který kombinuje sílu komplementárního schématu s přirozeným klidem schématu harmonického analogického (obr. 1).
A jak se dá schéma použít?
Například vyberte jednu barvu ze tří splitcomplementárního schématu a použijte ji na zdi. Zbývající dvě použijte na doplňcích; mohou se objevit též v rámci uměleckých děl. Barva nábytku zůstává neutrální.
Nebo:
- pro výmalbu vyberte bílou či neutrální barvu, která bude pozadím pro splitkomplementární barevnou kombinaci,
- použijte tři barvy jako akcenty na polstrování, závěsech, nábytku a doplňcích.
- vyberte jednu barvu, kterou použijete na většinu stěn,
- druhou barvu použijte jako akcent na zvolené stěně či její části (například zvýraznění niky či krbu…),
- zbývající barvu uplatněte na doplňcích, nábytku, umění…
Obrázek 1
Tetradické schéma (nebo splitanalogické)
Kombinujeme dva komplementární páry. Další odvozené kontrastní schéma, které kombinuje barvy. V barevném kruhu vlastně kombinujeme barvy spojené obdélníkem. Na obrázku č. 2 vidíme veselý, hravý, tak trochu asijský interiér, který potřebuje zkušenějšího designéra. Určitě neplatí, že toto schéma je vhodné „jen“ do dětských pokojů. Pokud si na takové řešení zatím netroufáte, zkuste takto odvážně nejprve kombinovat doplňky na neutrálním základě.
Square schéma (čtvercové – podobné tetradickému)
Kombinujeme čtyři barvy pravidelně rozložené v barevném kruhu. Tato kombinace funguje nejlépe, nechámeli jednu barvu vynikat nad ostatními nebo si pohrajeme s vyvážeností teplých a studených barev (obr. 3). V dalších dílech se budeme věnovat barvě v návaznosti na materiál, optickému tvarování prostoru pomocí barev a vzorů; budeme pracovat s pastely a odstíny barev…
Obrázek 2 Obrázek 3