S interiérovou designérkou paní Janou Hradeckou, ředitelkou interier design školy intermezzo, jsme si povídali o její práci, o škole, kterou založila v roce 2008 a stále je v jejím čele, ale i o tom, proč se vůbec interiérům začala věnovat. Prozradí nám také, proč se u nás interiérový design dostal do povědomí až v nedávné době, když je starý jako civilizace sama. Představí nám i několik stylů a hlavně nás upozorní na chyby, kterých se běžně ve svých domovech dopouštíme!
Prozraďte nám, co stálo za založením intermezza? Šlo o to, že vás interiérový design prostě zajímal a bavil, nebo jste chtěla šířit i jakousi designovou osvětu mezi lidmi?
Interiérový design mě začal zajímat po revoluci, když se otevřely hranice. V Evropě i za oceánem mě doslova uhranul tamější zájem o kulturní dědictví, jako je umění, architektura a design. Inspirovalo mě to, sestavila jsem si samostudijní plán a vrhla se na kariéru designérky. V té době ale nešlo o moc populární povolání. Setkávala jsem se s nepochopením, ale odradit jsem se nedala. Bavilo mě pečovat o klienty a jejich bydlení. Hledala jsem kvalitní produkty, navštěvovala výrobce a řídila řemeslné práce. A chtěla jsem svou radost sdílet nejen s přáteli. Proto jsem založila intermezzo, kde vzdělávám další nadšence do designu.
Čím to, že se o interiérovém designu v České republice mluví až v posledních letech? Nebyl tu snad v určité formě i dříve?
Je velmi dobře známo, jací jsou Češi kutilové a všeumělové. Minulá doba nám dala „co proto“, pokud šlo o shánění kvalitních materiálů, a nezbývalo než si dělat vše samostatně a podomácku. Dnes máme nekonečné možnosti inspirace, cestování a poznávání jiných zvyků, lidé pookřávají, svěřují se do rukou profesionálů a nechávají o sebe více pečovat. Za zájem samozřejmě vděčíme i sociálním sítím, kde je velmi jednoduché nechat se inspirovat designéry, celebritami, ale i přáteli.
Proč je vůbec dobré o interiérovém designu přemýšlet předem? O tom, jaké zvolit barvy a materiály, jak rozmístit nábytek… v jakém bude stylu a podobně?
Zajímavé je, že o interiérovém designu vlastně přemýšlíme už ve chvíli, kdy uvažujeme o změně bydlení. Většinou nejde o konkrétní představy „co, kam, jak, proč“ ale už víme, že v původním interiéru to nějak nefunguje. A to je právě ideální chvíle pro oslovení designéra nebo pro vlastní studium. Interiérový designér totiž neřeší jen barvy, materiály a dekorace, ale přichází s komplexním řešením určité problematiky. Do té spadá dispozice prostoru, vzduchotechnika, vývody elektřiny, vody, plynu, výběr podlahových krytin, oken a dveří… I tyto prvky nakonec vedou k dokonalému výsledku, kterého by třeba klient-amatér nebyl s to dosáhnout. Včasná spolupráce ušetří nejen nervy, ale hlavně čas, peníze a energii.
Neměl by se interiér vyvíjet společně s uživatelem?
Samozřejmě, interiér je samostatný živý organismus v neustálé ontogenezi! Moc ráda se vracím do interiérů svých klientů a sleduji vývoj, kterým si prošli, nebo jim opět pomůžu s hledáním nové cesty pro lepší bydlení. Oslovují mě bývalí klienti, kteří teď potřebují z velké šatny vytvořit třeba dětský pokoj, nebo z něj naopak, když děti odrostou, chtějí výminek pro babičku. Změna interiéru je přirozená, vypovídá o tom, že se v něm dobře žije, je ale třeba mít kvalitní základ, se kterým můžete pracovat.
Jaké jsou nejčastější chyby, kterých se v interiérech dopouštíme, a jak se jim lze vyhnout?
Vyhnout se chybám lze důkladným hledáním, vzděláním v oboru nebo radou od odborníka. Nejčastější chybou je zmíněné domácí kutilství. Ačkoliv má kreativita v interiéru své čestné místo, není třeba dělat si po svém vše, co nás napadne. Je smutné vidět, kolikrát někdo překopal koupelnu, protože tam něco nesedělo. S designérem by se to povedlo napoprvé a většinou i levněji.
Klasickým příkladem chyb, které se nemusely pod odhledem odborníka stát, jsou nevhodné výmalby. Studium psychologie barev v interiéru je velmi náročný proces sám o sobě. Zdaleka nestačí přečíst si radu, že „žlutá je veselá“ nebo „zelená evokuje přírodu“ – odstínů jednotlivých barev je celá řada a záleží na jejich umístění v interiéru, na velikosti plochy, na lesklém nebo matném finiši. Barevná psychologie je ohromně zajímavý obor a určitě stojí za to se mu věnovat.
Existují i jednoduché triky, kterými lze ozvláštnit či zpříjemnit interiér?
Můj oblíbený trik pro levnou a kreativní obměnu interiéru je výměna textilu – povlaků na polštáře, přehozů, povlečení, závěsů a záclon. Při vyšším rozpočtu lze obnovit i čalounění křesel. Tímto způsobem do svého interiéru vnesete trendy materiály, barvy či vzory a tím i vtip a extravaganci či eleganci a důstojnost.
Studium barev v interier design škole
intermezzoStudenti se učí prezentovat své nápady
a návrhy a také přijímat kritiku klienta.
Mohla byste nám představit několik stylů, které jsou aktuálně trendy, a poradit, jak jich dosáhnout?
Momentálně vládnou styly obracející se ke kvalitním přírodním materiálům a k udržitelnosti a ekologii. Těmi jsou severský minimalismus a industriální styl, boho eklektický styl a vintage styl. Setkáváme se s nimi velmi často v kavárnách a restauracích, například industriální styl je atraktivní kreativním využitím továrenských materiálů a prvků, minimalistický styl dýchá zenovým klidem díky množství světla a čistých ploch, vintage styl se nebojí recyklovat a upcyklovat, kombinovat a radovat se z krásy starých předmětů. Navštívila jsem pařížský veletrh s nábytkem Maison&Objet a zjistila, že mezi top trendy patří ručně dělané výrobky! To se mi moc líbí! Znamená to, že můžeme vytáhnout staré košíky po babičkách, ručně pletené koberce a osobité hliněné vázy a misky.
Vraťme se ještě k materiálům… těch je celá řada. Které patří mezi vaše nejoblíbenější a proč?
Jako designérka mám samozřejmě ráda všechny materiály pro jejich jedinečnost a specifické vlastnosti. Nejdůležitější jsou pro mě ale přírodniny, které si na nic nehrají. Miluji kresbu dřeva, chlad kamene nebo jemnost kůže, ráda vnímám jejich upřímnost. Zvuk chůze po dřevěné podlaze je pro mě hymnou, s tím se třeba klapání plovoucích podlah z PVC absolutně nedá srovnávat.
Které máte naopak nejméně ráda?
Jak říkám – otevřená jsem všemu, pokud se dodržují pravidla upřímnosti nebo pokud jde o design s vtipem. Budu vždy prosazovat přírodní materiály všude, kde jen mohou být. Nebojím se ale použít plast tam, kde už třeba sklo nestačí. Baví mě třeba růžové transparentní Ghost Chairs od Phillipe Starcka. Obecně nemám ráda předstírání a fejk!
Inspiraci studenti nachází i při výletech na veletrhy v Miláně a Paříži. Ikonické Ghost Chairs od Phillipa Starcka jsou vyrobeny z plastu a nebojí se to přiznat.
Když se zaměříme na barvy – mění se trendy v barvách tak často jako například v módě?
Trendy v barvách, materiálech i tvarosloví designu s módou úzce souvisí a to, co vidíme na přehlídkách, se dost často promítá i do interiéru. Tento rok vládne kombinace růžové a zelené, jsou spolu božské! Do interiéru bychom ale trendy měli vpouštět tak, aby nás nepřestaly po pár měsících bavit, nebo tak, aby nestály moc peněz. Ideální variantou je opět obměna textilu.
Které barvy jsou v kurzu teď?
Snažím se trendy v barvách příliš neovlivňovat, nelze je ale zcela vypustit. V současné chvíli je v kurzu kombinace růžové a zelené, spolu je najdeme skoro v každém časopise, na internetu se to touto dvojicí jen hemží. Z kombinace těchto barev čiší svěžest i návrat ke klasice, třeba 50. ale i 80. léta. Tyto barvy dýchají přírodou i urbanismem.
Pořádáte i kurzy interiérového designu. Co od nich můžou účastníci očekávat?
Kromě toho, že se účastníci naučí „řemeslu“ interiérového designéra od A do Z, si odnesou hlavně otevřenou mysl a důvěru v sebe sama. Konkrétně pak studenti můžou očekávat vstup do všech aspektů designérovy práce: od porozumění barvám přes možnosti osvětlení či normy a legislativu až po
nauku o dějinách umění či 3D vizualizaci a fotografování. Roční kurz má více než sedmnáct předmětů!
Všechny znalosti si studenti promítají do vlastní práce na reálném projektu. Ten zpracovávají pro skutečného klienta, kte rého jim zajistíme a který si ve finále jeden z výsledných návrhů vybere pro realizaci. Model práce s reálným klientem velmi dobře funguje – studenti se mají proč snažit a jako bonus si ze školy odnesou první portfolio, které můžou dál prezentovat soukromým klientům.
Aplikace trendující barevné kombinace růžové a zelené v interiéru, jako inspirace mohly designérovi sloužit i zázraky Matky přírody. Studenti se učí tvořit mood boardy, které jim pomohou zachytit myšlenku, se kterou tvoří návrh klientova interiéru.
Můžu si po absolvování kurzu v intermezzu začít vydělávat coby designér?
Myslím, že množství našich absolventů je dostatečnou odpovědí. Naprostá většina studentů, kteří u nás ukončí roční nebo dvouletý kurz, se dál realizuje ve vlastních ateliérech, známých design studiích nebo u renomovaných firem. S některými sama spolupracuji, realizace známých jmen se objevují i v časopisech a na e-portálech…
Samozřejmě, že první zakázky právě vystu dovaných designérů přicházejí z řad přátel, pak už se ale dobrá zkušenost a jméno designéra šíří jako lavina. Následují vlastní webovky nebo facebookové stránky a už svištíte na vlně vlastní kariéry.
Mohla byste představit výsledky nebo uplatnění několika absolventů?
Mými kolegyněmi v interier design studiu intermezzo se staly Lenka Kulhavá a Kamila Jarkovská, úspěch slaví i Design House KK tvořený Kateřinou a Klárou, které se potkaly u nás na kurzu. Realizaci Blanky Šnáblové můžete vidět na pražské Náplavce v podobě lodi Aperol Spritzu. Naší absol ventkou je i Gábina Hámová, která se u nás stala lektorkou. Na Senovážném náměstí si zajděte na thajské jídlo do Thai Boxu, ten realizovala naše bezvadná absolventka Tereza Scarlett. Díky nízkému počtu studentů v jedné studijní skupině jsme schopni se skutečně každému individuálně věnovat, rozvíjet jeho talent a vychytat konkrétní nedostatky. Studenty si prostě s velkou pečlivostí pipláme, protože jsme si jistí, že to
stojí za to.